Bakom kulisserna med Ramona Salo…

Bakom kulisserna med Ramona Salo…

Vi träffade Ramona Salo, modeskapare och kostymdesigner, för att prata om hennes  arbete med föreställningen Internerad av Cinnober Teater.

Hej Ramona,

Vad är det med föreställningen Internerad som tilltalade dig starkast?

Internerad förmedlar en viktig del i samisk historia – men den är lika relevant idag. Texten av Kathrine Nedrejord är poetisk och stark. Man fångas av de olika karaktärerna, deras historier och hur denna förnorskning av samerna har präglat dem i olika utsträckning. Detta är något som måste berättas så att inte historien upprepar sig. Även om man själv inte är samisk så finns det mycket man kan känna igen sig i – jag tyckte det var mycket givande att gå in i texten för att själv se de personer som Nedrejord beskriver och lära känna dem.

Vad inspireras du av när du designar kostym?

I min designprocess är det alltid det underliggande som inspirerar mig, jag frågar mig själv vem det är jag designar för och vad jag önskar förmedla. Materialen är ofta min första utgångspunkt, jag föredrar att arbeta med rena och hållbara material som exempelvis ull, för att göra kostym med lång livslängd. Jag har alltid med mig mina samiska och nord-norska rötter i designbagaget, även om det kanske inte ses vid första anblicken så är det filosofin från Sápmi som påverkar och leder mig mest.

Hur ser din process ut från det att du har fått manus till att det finns färdig kostym?

Med Internerad gick jag rätt in i texten. Jag ville tolka kostymerna på ett samtida sätt, som modedesigner är det viktigt för mig att att tillverka något som är tilltalande och användbart. I ett första stadie måste jag lära känna karaktärerna, förstå deras perspektiv och leva mig in i vilka de är och vad de skulle ha på sig. Färger och material är väldigt viktigt. Det enkla, skandinaviska och grafiska var viktiga element jag valde att arbeta med. Jag broderade in text på några av skjortorna för att jag tyckte att replikerna var så viktiga och berättande i sig själva. 

Jag föredrar att teckna designen och arbeta med en skräddare. I denna process arbetade jag med kostymskräddare Silje Ødemotland som har hög kompetens inom fältet. Tillsammans arbetade vi för att verkliggöra min vision. Corona pandemin förde med sig stora förändringar för min process, men jag är stolt över att vi fann bra lösningar ändå.

När visste du att det var en karriär inom mode- och kostymdesign som var rätt val för dig?

Jag har alltid velat bli modedesigner, men att vara designer idag är annorlunda än det var då jag var barn och drömde om det. Innan jag blev klar med min master i design på Kunsthøgskolen i Oslo, läste jag en bachelor i kriminologi och även i konsthistoria. Jag är intresserad av de sociala aspekterna av kläder. Jag antar att jag fortfarande baserar min praktik så att den är givande och betydelsefull. Jag har ett jobb som jag älskar och jag arbetar med många olika saker. Det är något jag är mycket tacksam för.

Vill du dela med dig av ett minne från ditt yrkesliv som har betytt lite extra för dig?

De senaste två åren har det varit några milstolpar i min karriär som förändrat mycket för mig. Nasjonalmuseet i Oslo köpte klädsel från min avgångskollektion «Den Samiske Halvtimen» och jag mottog DOGA (Design -og Arkitektur Norge) pris för årets nykomling 2018. Jag kom även på första plats i designtävlingen Designblok i Praha 2018 och har fått visa mina kollektioner där två gånger. Detta är viktigt då det visar att en designer från en liten stad och med ett annat perspektiv också kan kan ha en röst internationellt. Det är långt från Sápmi till den stora världen, men allt är möjligt om man tror på sig själv. Det handlar om att ha en röst, en röst som blir hörd.



Sharing is caring!